Bekijk de online versie.
Nieuwsbrief Naar 18 jaar -    

Campagne op TV en radio

Van 17 december t/m 6 januari is de NIX18 campagne met een nieuwe commercial op radio en tv. De tv commercial helpt ouders op een leuke manier om hun kind te herinneren aan NIX. In de radio commercial komen 'rappe' antwoorden van ouders op lastige pubervragen naar voren.

NIX18 en LINDA.

NIX18 en LINDA.

Op Lindanieuws.nl verschijnen advertorials van NIX18 en op Linda.tv wekelijks een aflevering van de Pubertest van NIX18 en in december afleveringen 'Als ik toen wist, wat ik nu weet', waarin ouders terugkijken op hun jeugd. Zowel de Pubertest als de afleveringen sluiten af met de boodschap 'Blijf in gesprek met je kind'.

Via uw eigen social media kanalen kunnen de filmpjes verspreid worden.

Download de filmpjes

Nieuw! Blad van NIX: magazine voor ouders

Nieuw! Blad van NIX: magazine voor ouders

Het Blad van NIX is in samenwerking met het tijdschrift Quest tot stand gekomen. Om ouders bewust te maken van hun invloed op het rook- en drinkgedrag van hun kind én hen te versterken in hun eigen effectiviteit. Het Blad van NIX maakt ouders op een leuke manier wijzer over de achtergrond en het waarom van NIX18. Met o.a. de laatste inzichten op het gebied van schadelijkheid, een puberhandleiding en tips en tricks om op een goede manier het gesprek aan te gaan en regels te stellen. Quest verspreidt het blad naar abonnees en alle verkooppunten met hun special over familie 'Fijn, familie!?'. Het Blad van NIX is in een speciale oplage met spelkaartjes 'Ik denk dat jij…' te bestellen (alleen verzendkosten). De spelkaartjes bieden ouders en kinderen een leuke manier om in gesprek te gaan over NIX18.

Blad van NIX bestellen

NIXzonderID actie 2019

NIXzonderID actie 2019

Van donderdag 23 mei tot en met zondag 1 juni 2019 is de NIXzonderID actie. Ook komend jaar gaan zowel de landelijke partijen als gemeenten en lokale gezondheidsprofessionals weer het 'NIXzonderID' agenderen. In het voorjaar komt een vernieuwde toolkit met materialen beschikbaar. Heeft u ideeën voor de nieuwe actie? Laat het ons horen via naar18jaar@trimbos.nl. We houden u op de hoogte in komende nieuwsbrieven.

Nieuw! Infosheet Alcohol - Een aantal feiten over schadelijkheid op een rij

Nieuw! Infosheet Alcohol - Een aantal feiten over schadelijkheid op een rij

Om professionals te ondersteunen bij de verspreiding van de NIX18 boodschap staan in deze infosheet een aantal belangrijke feiten over de schadelijkheid van alcohol. De kennis uit de infosheet kan gebruikt worden om ouders te overtuigen van het belang van NIX18. Ook voor ouders is het in gesprek met hun kind belangrijk om zelf goed te weten waardoor alcohol schadelijk is voor volwassenen, maar zeker ook voor jongeren.

Download infosheet

Nieuw! PowerPoints met cijfers en trends over alcohol- en tabaksgebruik jongeren

Nieuw! PowerPoints met cijfers en trends over alcohol- en tabaksgebruik jongeren

Gemeenten en gezondheidsprofessionals hebben met deze PowerPoints overzicht in de cijfers en trends rondom roken en drinken door jongeren. Bronnen zijn het recente HBSC-onderzoek Nederland en het Peilstationsonderzoek. Ook is een Powerpoint beschikbaar met cijfers over MBO- en HBO- studenten van 16-18 jaar.

Naar PowerPoints

Studieochtend Sport, jongeren, alcohol en roken

15 november vond de studieochtend van NIX18 over sport en jongeren, alcohol & roken plaats. NOC*NSF en de Nederlandse Korfbalbond gingen in op hun dilemma's en plannen en Bureau Nuchter op de stand van zaken met betrekking tot de naleving van de leeftijdsgrens bij sportverenigingen. Een inventarisatie van alcoholmarketing bij sportverenigingen werd gepresenteerd door Breuer&Intraval. Vanuit de Rookvrije Generatie werd de snelle toename van rookvrije sportverenigingen onder de aandacht gebracht. De gemeente Haarlem i.s.m Sportsupport Haarlem en Frisvalley belichtten hun aanpak met de sportverenigingen. Theater Helder liet in rake sketches de dilemma's van vrijwillige barmedewerkers in sportverenigingen zien. De afspraken opgenomen in het preventieakkoord konden nog niet besproken worden omdat het akkoord op de studieochtend nog niet getekend was. Bekijk hier de beschikbare presentaties.

Naar Preventieakkoord Problematisch Alcoholgebruik

Informatiemiddag NIX18 campagne

Informatiemiddag NIX18 campagne

Na de studieochtend volgde de informatiemiddag over de campagne. Na een blik op 2018 is vooruit gekeken naar de campagne in 2019. De campagne bestaat 5 jaar en gaat door waarbij het accent verschuift van 'maak een afspraak met je kind' naar 'blijf in gesprek met je kind'. Aansluitend waren er mini-workshops over alle beschikbare methodieken en nieuwe materialen om ouders te bereiken en te betrekken bij de NIX18 norm. Onder andere workshops over de interactieve ouderavond van Jellinek en het webinar voor ouders van GGD West-Brabant en GGD hart voor Brabant. Ook kreeg de lancering van het nieuwe magazine voor ouders het Blad van NIX aandacht. Bekijk hier de beschikbare presentaties.

App helpt jongeren te stoppen met roken

Jongeren ondersteunen bij het stoppen met roken. Hoe doe je dat? De vernieuwde Stopstone-app helpt jongeren met motivators, tools en tips door moeilijke momenten heen. Ook helpt de app jongeren gemotiveerd te blijven door besparingen en beloningen bij de te houden en de mogelijkheid om steun van anderen in te schakelen via hulplijnen

Naar Vernieuwde Stopstone-app

Smokefree Challenge

Vmbo-leerlingen in de eerste en tweede klas beginnen drie keer zo vaak met roken als hun leeftijdgenoten op het vwo. Met de Smokefree Challenge daagt het Trimbos-instituut leerlingen uit niet te roken. Aan de challenge doen 271 klassen mee. Zij gaan gezamenlijk de uitdaging aan om een halfjaar niet te roken. Alle leerlingen van een klas ondertekenen een contract. De sociale druk om niet te beginnen met roken wordt daarmee vergroot. De klas die het volhoudt, maakt kans op een dagje uit. Staatssecretaris Blokhuis van het ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport gaf het startschot van de challenge op de GSG Leo Vroman school in Gouda.

Naar Smokefree Challenge