Voorbeelden Ter inspiratie

Utrecht start pilot verbetering naleving NIX18

De gemeente Utrecht, Koninklijke Horeca Nederland Utrecht (KHN) en Utrechtse horecaondernemers gaan een jaar intensief samenwerken om de naleving op het niet schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 te verbeteren. Een speciale stichting, 'NIX18 in Utrecht', gaat horecaondernemers stimuleren om geen alcohol te schenken aan jongeren tot 18 jaar. Dit vooral vanuit oogpunt van gezondheid. Wethouder volksgezondheid Victor Everhardt en voorzitter Eddy Schouten van de stichting ‘Nix18 in Utrecht’ tekenden 30 juni een convenant als start van de pilot die tot en met juni 2018 loopt.

Meer info

Winnaar Happy Drinks The battle beschikbaar voor de horeca

Op zaterdag 3 juni lanceerde Pierre Wind The Madonna (like a virGIN) in het Happy Drinks café op Pinkpop. The Madonna is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Pinkyrose, Happy Drinks en Mark Jedski van De Smaak Ambassade. Mark won eerder dit jaar Happy Drinks The battle met zijn alcoholvrije versie van Gin-tonic. Zijn recept is door Pinkyrose uitgewerkt tot een Herbal Bergamot Tonic die nu te koop is voor de horeca.

Meer info

NIX18 en sport in Purmerend

NIX 18 “ Samen voor de 100 %” bij sportverenigingen. Dat is de inzet in Purmerend. In 2016 zijn de sportverenigingen in deze gemeente vrijwillig gecontroleerd op de verstrekking van alcohol aan jongeren. De sportverenigingen zijn 16 x bezocht en daarvan is 5 x is alcohol meegegeven. De naleving van deze dagen was 68,75 % Vanwege deze positieve cijfers zijn op zaterdag 25 maart 2017 de deelnemende sportverenigingen door de gemeente in het zonnetje gezet en hebben zij enkele attenties zoals bidons, dienbladen en teamkratten ontvangen. Allen, zonder uitzondering waren erg enthousiast. Iedereen is er ook echt mee aan de slag gegaan en snappen dat het voor de jongeren is. De verenigingen delen het via sociale media.

Meer info

Digitale Ouderavond Middelengebruik

Jellinek Utrecht verzorgt regelmatig ouderavonden over middelengebruik. Om het ouders makkelijker te maken en om die ouders te bereiken die niet naar de 'fysieke' ouderavonden komen, heeft B-Open een digitale ouderavond beschikbaar gesteld. Er komen experts aan het woord over onderwerpen als opvoeding, puberhersenen, gamen enz. U kunt de filmpjes kiezen die u interessant vindt. Het filmpje en de experts komen uit Utrecht. Maar het is een goed voorbeeld om ook in uw regio toe te passen met plaatselijke experts.

Meer info

Minder drinken, meer drugs?

Onderzoek naar effect van hogere leeftijdsgrens voor alcohol. Toen de wettelijke leeftijd voor de verkoop van alcohol naar 18 jaar ging, rees de vraag of dit kon betekenen dat jongeren onder de 18 jaar meer drugs zouden gaan gebruiken. Het Trimbos-instituut zocht het uit. Cijfers werden geraadpleegd, en er zijn gesprekken geweest met experts en jongeren. De cijfers laten sinds begin 2014 geen stijging van drugsgebruik zien. Er is wel een daling voor cannabis waargenomen. Het gebruik van andere drugs zoals ecstasy is gelijk gebleven.

Meer info

Tilburg: communicatiepakket voor medewerkers van sportverenigingen

Het Sportbedrijf Tilburg heeft een communicatiepakket ontwikkeld om het werk voor barmedewerkers van sportverengingen makkelijker te maken. De Tilburgse sportverenigingen hebben dit initiatief zelf genomen. Het afgelopen voorjaar hebben zij bezoek gehad van een mystery-shopper. Na constateren van overtredingen moesten de verenigingen een verbeterplan aanleveren.

Meer info

Hoe communiceer je met jongeren over roken?

Er wordt veel gecommuniceerd naar jongeren over allerlei onderwerpen, waaronder roken. Maar wanneer is de communicatie effectief? En wanneer herkennen jongeren zich in de communicatieboodschap? Het Trimbos-instituut heeft in opdracht van VWS een strategische verkenning samengevat wat er in de wetenschappelijke literatuur bekend is over tabaksontmoedigende communicatie naar jongeren.

Meer info

Stopstone app ondersteunt jongeren bij stoppen met roken

Het Trimbos-instituut ontwikkelde Stopstone, een app die jongeren ondersteunt bij hun poging te stoppen met roken. Stopstone helpt en motiveert om de poging vol te houden. De app is met input van jongeren zelf ontwikkeld en draait om het vasthouden van de motivatie om gestopt te blijven

Meer info

Wat doet alcohol in het lichaam?

GGD Zaanstreek-Waterland heeft een flyer ontwikkeld met heldere informatie wat alcohol doet in het lichaam en tips voor ouders.

Meer info

Poster in Sportkantine

Mondriaan Verslavingszorg heeft een poster ontwikkeld om jongeren er op te wijzen dat ze hun ID moeten laten zien als ze alcoholbestellen. Ook in de sportkantine.

Meer info

Alcohol en het puberbrein

Op 10 februari 2015 vond bij het Trimbos-instituut een expertmeeting plaats rondom het thema alcohol en het puberbrein. Met als doel om aan preventieprofessionals een reëel beeld te geven van wat de wetenschap kan zeggen over het effect van alcohol op het puberbrein en wat dat voor implicaties heeft voor voorlichting en preventie.

Meer info

Gesprekskaartjes NIX<18

Het gesprekskaartje NIX<18 is ontwikkelt door Mondriaan Verslavingspreventie, en is bedoeld voor professionals die regelmatig in gesprek zijn met ouders. Met behulp van dit handzame kaartje kunt u het onderwerp alcohol, roken (of blowen) kort ter sprake brengen bij ouders. Het bevat openingszinnen waarmee u het onderwerp kunt aankaarten, en tips die u aan ouders kunt geven.

Meer info