Toolkit Overzicht materialen NIXzonderID actie: 17 mei tot 1 juni 2018

Zomerse uitstraling

De materialen van de actie hebben een zomerse uitstraling. De actieperiode in de tweede helft van mei biedt kans om aandacht te besteden aan typische zomerse activiteiten waar jongeren graag naar toe gaan of aan deel nemen. Denk aan de vele festivals, de eindexamenfeesten, schoolfeesten, afsluiting van het sportseizoen, muziekoptredens buiten, terrassen bij de horeca, jongerenvakanties etc. Naast materialen die iedereen kan gebruiken is er apart materiaal voor sportverenigingen. Bij de materialen staat vermeld voor wie ze geschikt zijn en hoe ze ingezet kunnen worden. De toolkit is onderverdeeld in: materialen, artikelen, voorbeeld mailings, PR-bouwstenen en een aantal inspirerende voorbeelden van de actie uit 2017.

Materialen

  • Flyers Help je mee?Toon je ID! A5- flyer, twee  versies, beeld op voorkant, achterkant korte tekst. Geschikt om uit te reiken aan jongeren tijdens contactmomenten bij activiteiten, festivals en andere ontmoetingsplekken. Deze flyers zijn niet geschikt voor het neerleggen bij kassa’s van supermarkten en andere winkels. Daarvoor is ander materiaal beschikbaar op www.nix18.nl/materiaal
  • Complimentenkaarten Deze kaarten kunnen door toezichthouders uitgedeeld worden aan verstrekkers (verkopers, barvrijwilligers en kassamedewerkers) die de ID-check goed doen. Met een complimentenkaart kan iemand deelnemen aan de landelijke prijzenwedstrijd. 
  • Filmpjes Voor verspreiding via social media, op websites, vertoning op grotere schermen of via narrowcasting. 
    De Quiz van NIXzonderID: Filmpje met foto’s van jongeren en de vraag boven of onder de 18
    Film voor sportverenigingen en sportbonden: Filmpje met een woordvoerder van NOC*NSF om NIXzonderID te stimuleren. 
  • Kalender van NIX voor verstrekkers om makkelijker de leeftijdsgrens te kunnen checken. Drukklaar PDF-bestand. 
  • Posters Twee versies, drukklare bestanden. Ook 2 versies met de optie een eigen logo toe te voegen.
  • Logo NIXzonderID
  • Concept teksten voor mailingen aan (sport)verenigingen, horeca en supermarkten.
  • Concept artikelen voor tijdschriften of club- of personeelsbladen
  • Bouwstenen voor PR-teksten als basis voor een persbericht, sociale media en huis-aan-huis-bladen.
  • Daarnaast zijn er voor supermarkten en de detailhandel materialen ontwikkeld voor in de winkels: kijk bij materiaal voor verstrekkers