Toolkit Inspirerende voorbeelden NIXzonderID actie 2018 en Zomeractiviteiten

Aftrap campagne in Utrecht

De landelijke actie NIXzonderID is op 17mei gestart door staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) en wethouder Victor Everhardt van Volksgezondheid en Jeugdzorg (Utrecht). Van 17 mei tot 1 juni vraagt het ministerie van VWS in samenwerking met het Trimbos Instituut extra aandacht voor het naleven van de leeftijdsgrens voor alcohol en tabak. Voor verkopers in supermarkten, slijterijen, (sport)kantines, horeca, tankstations en tabakszaken is het moeilijk om de juiste leeftijd van jonge kopers in te schatten. Om zelf te ervaren hoe ingewikkeld het kan zijn om leeftijden in te schatten, nam de staatssecretaris Paul Blokhuis plaats achter de kassa in een supermarkt. Hier nam hij het eerste certificaat van de vernieuwde CBL e-learning ‘Soms moet je Nee verkopen’ in ontvangst. Ook deed hij samen met wethouder Victor Everhardt en voorbijgangers de levende leeftijdsquiz.

Bekijk ook het filmpje over de leeftijdsquiz (bron: tubantia.nl)

Persbericht

NIXzonderID acties bij Uitmarkt 2017

De gemeente Emmen heeft alcoholmatiging hoog op de agenda staan. Daarom heeft Emmen zich vorig jaar aangesloten bij de actie en op de Emmer Uitmarkt het zelf tonen en de controle op het ID centraal gesteld.

Lees het volledige interview

Centraal Bureau Levensmiddelen en NIXzonderID

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) sluit ook dit jaar weer aan bij de NIXzonderID actie en lanceert de nieuwe e-learning ‘Soms moet je nee verkopen’. Dit is een online training voor alle kassamedewerkers in de supermarkt en bevat informatie over de legitimatieverplichting tot 25 jaar en de wetgeving rondom de verkoop van alcohol en tabak. In de training oefenen medewerkers die alcohol en/of tabak verkopen hoe ze de regels goed moeten naleven. Zo willen supermarkten de naleving van de leeftijdsgrens naar een nog hoger niveau brengen.

Naast de lancering van de nieuwe e-learning roept het CBL haar leden op om mee te doen met de NIXzonderID actie. Ze attendeert op de nieuwe kassa- en winkelmaterialen en vraagt haar leden weer om extra aandacht voor het naleven van de leeftijdsgrens. Bijvoorbeeld door extra interne controles, thema-avonden over de handhaving van de leeftijdsgrens of extra aandacht voor NIX18 in personeelsbladen. Op lokaal niveau sluiten supermarkten aan bij initiatieven vanuit gemeenten, toezichthouders en andere organisaties.
Voor meer informatie over lokale/regionale afstemming kunt u contact opnemen met het CBL (info@cbl.nl).

NIX18 in de Utrechtse Horeca

Hoe verhoog je de naleving in de horeca? Misschien hebben ze in Utrecht het antwoord hierop wel gevonden: Ondernemers zijn gestart met de stichting 'NIX18 in Utrecht’, een initiatief om de naleving op het niet schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 in de Utrechtse horeca te verbeteren.

Lees het volledige verhaal

Keurmerk van NIX

Toen in 2015 uit controles bleek dat veel bedrijven in de gemeente Gemert-Bakel moeite hadden met het controleren van de leeftijd bij de aankoop van alcohol en tabak is de gemeente op zoek gegaan naar een effectieve maar positieve oplossing. Hun oplossing was het Keurmerk van NIX.

Lees het volledige verhaal

NIXzonderIDactie in Westfriesland

In 2017 pakte de communicatiewerkgroep van Westfriesland/In Control of Alcohol & Drugs ‘de handschoen op’ en sloot zich aan bij de NIXzonderID-week. Met behulp van winkeliers en sportverenigingen verspreidde de gemeenten NIXzonderID-materialen. De supermarkten bestelden nieuw verkrijgbaar winkel- en kassamateriaal die de landelijke NIX18 campagne beschikbaar stelt.

 

Lees het volledige interview

NIXzonderID gesprek met sportvereniging

In Noord-Holland Noord is met een mystery guest onderzoek gekeken hoe makkelijk jongeren onder de achttien jaar alcohol kunnen kopen bij onder meer supermarkten, slijterijen, jongerencentra, horeca en sportkantines. Het resultaat was voor Brijder Jeugd meer dan genoeg reden om met alle sportverenigingen met een sportkantine een adviesgesprek aan te gaan over hun alcoholbeleid. 

Lees het volledige interview